Magasinet Fornybar Norge i Dagens Næringliv

Skaland Graphite: En nøkkelspiller i Det grønne skiftet

På Senja ligger en av Europas største produsenter av grafitt som er et helt nødvendig og svært etterspurt mineral for å lage elbilbatterier. 

I en Tesla modell S finner vi 71 kilo grafitt. I en Volvswagen e-Golf finner vi 26 kilo. Da sier det seg selv at behovet for grafitt nærmest er uendelig. 
    Skaland Graphite er fjerde største produsent i verden, dersom vi ikke regner med Kina. 

Beste kvalitet
    – Og nettopp fordi Kina er blitt tilbakeholdende med å eksportere mineraler de selv har bruk for, opplever vi et stadig økende marked, sier administrerende direktør Steinar Anshus. 
    – Ikke nok med at vi har rike forekomster, vi har også den aller beste kvalitet. 
    Anshus kom til Senja etter en omfattende karriere innenfor stålindustrien i Egypt, Abu Dabi og Thailand. 
    – Men på et tidspunkt meldte hjemlengselen seg, og det var mange faktorer som gjorde at dette var et spennende sceneskifte. En ting er at jeg har en bred kulturforståelse med meg, noe som er et aktivum ved tanke på at vi har australske eiere. Noe helt annet er det at jeg opplevde et behov for å dreie mitt arbeidsliv i en grønnere retning, sier Anshus. 

Store reserver
Skaland Graphite som nå er i en vekstfase, har vært en stabil og pålitelig leverandør av høykvalitets flakgrafittprodukter til det globale markedet siden 1932. 
     – Vi tar ut nesten 40 000 tonn grafitt i året fra gruva, og dette blir til 10 000 tonn konsentrat. Vi håper å øke denne produksjonen betydelig, sier Anshus. 
    I dag opererer gruven med et spenn fra 35 meter under havnivå, til i overkant av 100 meter over havnivå. De eksisterende reservene er 640 000 tonn høyverdig malm som skal utvinnes for bearbeiding, og med dagens produksjonsrate, er det beregnet en gruvelevetid på 15 år, med mulighet for å utvide reservene med mer boring. 
    Sett fra utsiden er påvirkningen minimal, og det meste av grafitten transporteres direkte til kunder i Nederland med båter fra selskapets egen kai. Bare 10% transporteres via tungtransport.

Den grønne gullalder
Hovedgrunnen til den økende etterspørselen er at anoden, en uunnværlig komponent i alle litium-ion-batterier, oftest er laget av grafitt. Avanserte anodematerialer forbedrer fortløpende batteriytelse og rekkevidde. 
    – Sånn sett er dette den grønne gullalder for oss, sier Anshus, og viser til den økende etterspørselen etter elektriske kjøretøy og batterilagring. 
    – Vi har allerede posisjonert oss for å spille en nøkkelrolle i det grønne skiftet. 
    Skaland Graphite er alltid på utkikk etter talentfulle medarbeidere som kan bidra til selskapets vekst og suksess. 
    – Det er mange muligheter for karriereutvikling og vekst innen selskapet, sier Anshus. Selv er han helgelending, men har ingen problemer med å fremsnakke den overveldende naturen som Senja kan by på. 
    − Her byr både naturen og jobben på utfordringer og muligheter. Vi er klare for å bidra med enda større tall inn i det grønne skiftet, sier Steinar Anshus.

Direktør Steinar Anshus.

LES MER

Redaksjonelle artikler fra magasinet

Havvind – en gigantisk mulighet

Havvind – en gigantisk mulighet

Flytende havvind er en gigantisk mulighet vi ikke kan la gå fra oss, mener administrerende direktør i Fornybar Norge, Åslaug Haga. – Men vi har hastverk, slår hun fast.Bakgrunnen kjenner vi alle: Vi må gå fra fossil til fornybar energi for å redde klimaet. Det...

Solenergi – et viktig bidrag i kraftmiksen

Solenergi – et viktig bidrag i kraftmiksen

Det internasjonale energibyrået (IEA) omtaler solenergi som kongen av fremtidens energimarkeder. Fra å være svært konservative i sine anslag om solenergi, mener IEA nå at solenergi vil utgjøre 80 prosent av veksten i energiproduksjon fram mot 2030.Tall fra IEA viser...

Hekta på strøm

Hekta på strøm

Den startet med et smell, olje- og energiminister Terje Aaslands interesse for energi og elektrisitet. Når han i dag leder Olje- og energidepartementet, er fagkunnskapen på plass.Akkurat når den reisen begynte, er jeg ikke helt sikker på, men jeg husker en gang jeg...

Populær vindkraft

Populær vindkraft

På Stokkfjellet i Selbu har fornybarselskapet Aneo bygd og drifter en vindpark på 21 turbiner – med hele bygda i ryggen. – Det handler om krafttradisjoner, kommunale inntekter og evne til å stå sammen om politiske vedtak, sier ordfører Ole Morten Balstad (Ap).Det...

Den viktige energieffektiviseringen 

Den viktige energieffektiviseringen 

Energikommisjonen ble nedsatt av regjeringen i februar 2022.Mandatet var å foreslå ulike tiltak for å sikre at Norge også i fremtiden har et netto kraftoverskudd i et normalår.  Kommisjonsmedlem Bård Folke Fredriksen mener energi-effektivisering er blant de viktigste...

Gjør vannkraften mer fleksibel

Gjør vannkraften mer fleksibel

I sluttrapporten til Energikommisjonen nevnes effektoppgraderinger av eksisterende vannkraftverk som et av virkemidlene frem mot det grønne skiftet. Men hva innebærer det egentlig? Administrerende direktør i Lyse Kraft, Bjørn Honningsvåg, svarer.Det grønne skiftet vil...

Hva skulle vi gjort uten havet?

Hva skulle vi gjort uten havet?

I årene som kommer vil etterspørselen etter kraft øke som følge av elektrifisering for å kutte utslipp samt etablering av grønn, kraftintensiv industri. For å møte disse behovene, kommer vi ikke utenom store investeringer i ny produksjonskapasitet. Havvind vil være et...

Vil utnytte vinden bedre

Vil utnytte vinden bedre

På Lysaker utenfor Oslo foregår det banebrytende arbeid for å effektivisere produksjonen av havbasert vindkraft. Wind Catching Systems ble grunnlagt i 2017. Målet er et bedre og mer effektivt design på vindturbiner til havs.Med en vegg av turbiner som flyter i vannet...

Vil gjøre Trøndelag til batterifylke

Vil gjøre Trøndelag til batterifylke

Elinor Batteries vil sette Trøndelag på kartet i et globalt marked i sterk vekst. Ifølge daglig leder og en av gründerne, Arne Fredrik Lånke, har Midt-Norge alt som skal til for å skape en lønnsom, bærekraftig og sirkulær batteriklynge.Alle snakker om det grønne...

Ber om en krisepakke for kraftnettet

Ber om en krisepakke for kraftnettet

Vi står midt i en radikal ombygging av energisystemet, sier Statnett, som opplever stor pågang. Fornybar Norge etterspør nå en krisepakke for kraftnettet fra regjeringen, for å sikre nok strøm til elektrifisering og verdiskaping.For Statnett innebærer det...

artikkelannonse

Artikkelannonser fra magasinet

Hvis grønn omstilling virkelig var viktig…

Hvis grønn omstilling virkelig var viktig…

Det er bred politisk enighet om at overgang til null-utslippssamfunnet er nødvendig, og Norge har forpliktet seg til store utslippskutt frem mot 2050. Dette krever betydelig utbygging av både nett og fornybar energi. Man skulle derfor tro at aktiviteten var høy, men...

Lofotkraft løfter Lofoten ut av postkortet

Lofotkraft løfter Lofoten ut av postkortet

Det er ingen spøk å stå for kraftleveranser i det som skal bli verdens reneste øyrike. For «De grønne øyene» har for lengst blitt mer enn et slagord.Men Lofotkraft kan. Konsernet som eies av de seks kommunene i Lofoten, har satt seg fore å fremme bærekraftig utvikling...

Nordland fagskolei grønn omstilling

Nordland fagskolei grønn omstilling

Nordland Fagskole tilbyr høyere yrkesfaglig utdanning innen tekniske fag, helse sosial og oppvekst, reiseliv og maritime fag. – Her hos oss blir undervisningen i alle fag preget av at vi er i gang med det grønne skiftet, sier rektor Roald Ovid Isaksen.– Samfunnet er i...

Tid for stor vannkraft

Tid for stor vannkraft

Hvem eier vannkraften? I kjølvannet av EFTA-domstolens avgjørelse i hjemfallssaken i 2007 besluttet Stortinget å nasjonalisere vannkraftsektoren. Stor vannkraft kan i dag bare eies og utnyttes av offentlig eide aktører. Den rettslige, og politiske begrunnelsen for...

Mo i Rana: Hjerte- og nervesenteret i Freyrs batteriproduksjon

Mo i Rana: Hjerte- og nervesenteret i Freyrs batteriproduksjon

Siden oppstarten i 2018, har Freyr Battery bygd en fremragende teknologisk kapasitet for å møte verdens økende behov for kostnadseffektive og miljøvennlige batteriløsninger. En industriell produksjonslinje er allerede på plass i kundekvalifiseringsfabrikken i Mo i...